جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آلرژی و راههای مقابله با آن

آلرژی و راههای  مقابله با آن

امروزه بسیاری از مردم از آلرژی خود در فصلهای مختلف رنج میبرند. به خصوص درفصل بهار که گل و گیاه فراوان میباشد آلرژی و حساسیت بیشتر است. شاید همین غذاهای پر چرب باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن میشود و آلرژی را بیشتر کند. حدود ۲۵ درصد افرادی که به آلرژی دچار میشوند بیشتر در فصل بهار مبتلا میشوند این نوع حساسیت باعث آبریزش بینی، عطسه و خارش پوست نیز می شود.

پزشکان بعد از تحقیقات فراوان دریافته اند که با استفاده از غذاهایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود می توان کمی از این آلرژی کاست و همچنین با کم کردن چربی موجود در غذاهای مصرفی و استفاده درست و به اندازه فیبرهای محلول و نامحلول وآنتی اکسیدان ها میتوان به کاهش آلرژی فصلی کمک کرد. حتی شاید افرادی که وزن طبیعی دارند و مهمتر از آن توده عضلانی بدن خود را در حالت طبیعی حفظ کرده اند کمتر دچار علائم آلرژی می شوند. حتی برخی از مواد غذایی هم باعث افزایش یا کاهش حساسیت نیز میشوند این موادی که باعث افزایش حساسیت میشوند اعم اند از: سویا، تخم مرغ ، خربزه ، ماهی ، بادمجان ، گوجه سبز و حتی بعضی از شکلاتها و….. .

زمانیکه فرد دچار آلرژی میشود سیستم ایمنی بدن باعث ترشح هیستامین ها میشود و عوارضی مانند عطسه ، قرمزی صورت و حتی خارش و در برخی از افراد شاید باعث مشکلات تنفسی و گوارشی نیز بشود. و همچنین این مواد غذایی نیز شاید باعث کاهش آلرژی نیز شوند مانند:گوشت، لبنیات، انواع سبزیهای برگ سبز تیره مثل اسفناج یا کرفس، مرکبات وسبزیهای تازه و هویج، پیاز و سیر و… .

به گفته ی برخی متخصصان ماست کم چرب نیز برای حساسیت مفید است به طوری که از ماههای قبل شروع به خوردن روزی ۲ یا ۳ لیوان ماست کند و همچنین چای سبز نیز به علت وجود آنتی اکسیدان می تواند علائم التهابی در فرد را کاهش دهد.

روشهای مقابله با آلرژی:

  • می توانید از چشم بند یا عینک آفتابی استفاده کنید.
  • درفصل بهار بیشتر دوش بگیرید زیرا گرده های موجود به پوست نفوذ میکند.
  • با استفاده از بخور کمی از حساسیت خود بکاهید.
  • شاید فکر کنید خانه تان عاری از گردوخاک باشد اما بهتر است بیشتر ملحفه تان را بشورید.
  • حتی اسپری و ژل هم میتواند موجب حساسیت شود طوری که موهایتان چسبنده میشود واین چسبندگی جای خوبی برای گردوخاک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =