پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
از عطسه چقدر میدانید؟
از عطسه چقدر میدانید؟

از عطسه چقدر میدانید؟

از عطسه چقدر میدانید؟

معمولا عطسه هنگامی رخ میدهد که موادی خارجی که بدن به آن نیاز نداشته باشد وارد ریه شود و بدن میخواهد از طریق عطسه آنرا خارج کند. مانند گردوخاک، گرده گیاهان و …

برخی مسائلی که باعث عطسه میشوند و شاید شما آنها را نمیشناسید را به شما معرفی خواهیم کرد.

نور خورشید عاملی برای عطسه است:

در کل هر چیز روشنی میتواند ما را به عطسه وادارد. معمولا ۱۰ تا ۳۵ درصد افراد به نور حساسند و چون آسیبی به بدن نمیرساند مورد پژوهشهای پزشکی و درمان قرار نمیگیرد.

برخی فعالیت ها منجر به عطسه میشوند:

مانند رابطه جنسی که بیش از هر فعالیتی ممکن است ما را به عطسه وادارد و دلیل آن سیستم عصبی پاراسمپاتیک است که ضربان قلب و گوارش را تنظیم میکند.

سرعت عطسه چقدر است؟

در سالیان دور ویلیام فیرث زیست شناس هارواردی سرعت عطسه را نزدیک به ۱۰۰ متر در ثانیه تخمین زده است، و برخی سرعت عطسه را ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و فاصله پرتابی را ۹ متر تخمین میزنند اما تحقیقی که با دروبین های پرسرعت پیشرفته بررسی شده مشخص شد که سرعت عطسه ۶۰ کیلومتر در ساعت است و تا فاصله ۵ متری پرتاب میشود

عطسه و خواب؟

هنگام خواب، عطسه غیرممکن است. تعجب کردید؟ به هنگام خواب همه ی ماهیچه های بدن از کار می افتند به جز ماهیچه هایی که چشم را کنترل میکنند. در نتیجه نمیتوانند وظایف خود را انجام دهند در نتیجه به هیچ وجه نمیتوانید در خواب چه عمیق و چه خواب سبک عطسه کنید. ولی اگر بیدار باشید و دراز بکشید احتمال بروز عطسه بیشتر از حالت نشسته و ایستاده است.

وقتی عطسه میکنید نمیتوانید چشمان خود را باز نگه دارید:

حتی اگر یک لحظه هم باشد چشمان خود را خواهید بست، و این یک عکس العمل غیرارادی است. و اعصاب مربوط به عطسه با چشمها در ارتباط هستند.

آیا هنگام عطسه ضربان قلب متوقف میشود؟

خیر، به هنگام عطسه ضربان قلب میتواند کمی کند شود اما متوقف نمیشود. و دلیل آن نیز این است که قبل از عطسه نفسی عمیق میکشیم و برای یک لحظه حبس میکنیم و به قبل عطسه ماهیچه های قفسه سینه سفت شده و فشار وارد به ریه ها را افزایش میدهد، که منجر به کاهش فشار خون و افزایش ضربان قلب شده و موقع عطسه فشار خون دوباره به حالت اول برمیگردد و ضربان قلب را کمی کند میکند که همین امر این تصور را بوجود آورده که قلب می ایستد و اینطور نیست.

هنگام عطسه جلوی دهان خود را بگیریم؟

ذرات پخش شده از عطسه به مدت طولانی در هوا معلق میمانند که حاوی باکتری های زیادی هستند، پس باید جلوی دهان خود را ببندید اما نه طوری که مانعی برای عطسه باشد بلکه جلوی پخش ذرات را بگیریم.

عوارض خطرناک جلوگیری از عطسه (کلیک کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + بیست =