جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خواب نیمروزی
خواب نیمروزی

خواب نیمروزی، آری یا نه؟

خواب نیمروزی، آری یا نه؟

خواب نیم روزی نه فقط برای کودکان و کهنسالان بلکه برای تمامی سنین فوایدی دارد که در ادامه به آن میپردازیم..

البته برخی تحقیقات به مضرات و خطرات خواب نیمروزی هم اشاره کرده اند.. در ادامه

 

خواب نیمروزی باعث افزایش کارایی بدن و کاهش استرس و افزایش هوشیاری در فعالیتهای ادامه روز میشود.

نتایج تحقیقاب موسسه پیشگیری و آموزش سلامتی بر روی افراد مختلف نشان میدهد که ۶۲% افراد مشکل خواب دارند.

خواب بد و نامناسب روی زندگی افراد تاثیر مستقیم میگذارد. از میان این افراد ۴۸% بر این عقیده هستند که بدخوابی روی اخلاق روزمره آنها تاثیر منفی میگذارد و ۳۰% میگویند بر روی فعالیتهای فیزیکی آنها تاثیر منفی میگذارد و همچنین ۳۲% معتقدند که بد خوابی روی روابط اجتماعی آنها تاثیر منفی بسزایی دارد.

در بسیاری مواقع ما خواب شبانه کافی نداریم و این میتواند علل مختلفی داشته باشد مانند میمهانی ها ، تماشای فیلم و فوتبال و …. . اما برای جبران این کم خوابی به سراغ خواب نیم روزی میرویم ،

بسیاری بر این عقیده اند که تنها ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت برای خواب نیمروزی آنها کافی است تا مانند صبح زود شاد و سرحال گردند. حتی کسانی که خواب شبانه کافی هم دارند نیاز به خواب نیم روزی دارند.

فواید خواب نیمروز:

  • کاهش استرس
  • تقویت حافظه
  • تقویت تمرکز
  • افزایش خلاقیت
  • بهبود کارایی مغز
  • افزایش کنترل اعصاب

چه زمان و ساعتی برای خواب نیمروزی مناسب است؟

بهترین زمان برای خواب نیمروزی بعد از صرف ناهار میباشد

چقدر بخوابیم؟

برای خواب نیمروزی زمانی خاص معلوم نشده است و بنا به افراد متفاوت است اما کارشناسان بهترین مدت زمان برای خواب نیمروزی را ۲۰ دقیقه میدانند.

چه ملاکهایی را رعایت کنیم؟

برای خواب نیمروزی چون زمان آن نیز کوتاه است، باید قبل از هر چیزی بدن احساس راحتی کند، حتی اگر نمیتوانید دراز بکشید، روی صندلی هم میتوانید بخوابید طوری که پشتتان صاف باشد و به صندلی تکیه دهید و سر خود را به عقل بگیرید. و تمامی عضلات بدن خود را شل کنید.

خطرات خواب نیمروزی (آخرین تحقیقات)

برخی تحقیقات محققان دانشگاه کمبریج نشان داده که خواب نیمروزی میتواند خطر مرگ را افزایش دهد. در این تحقیق که از سال ۲۰۰۰ تا کنون انجام شده، (افراد ۴۰ الی ۷۹ سال) دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که احتمال مرگ کسانی که در روز کمتر از یک ساعت میخوابند از کسانی که در روز نمیخوابند ۱۴% بیشتر است و برای کسانی که بیشتر از یک ساعت در روز میخوابند این احتمال بیشتر بوده و  به ۳۲% میرسد.

محققان میگویند حداکثر تا ساعت ۱۰ شب به رختخواب بروید تا در طول روز سرحال باشید. و خواب در روز نمیتواند جبران کم خوابی شب را بکند و بسیاری از ارگانهای بدن برای عملکرد صحیح خود به خواب مناسب و کافی شبانه نیاز دارند.

 

آیا بعد از ظهر بخوابیم؟,  خواب نیمروزی خوب است یا بد؟, بهترین زمان برای خواب نیمروزی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 9 =