شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزش-پاک-کردن-گوش
آموزش-پاک-کردن-گوش

آموزش پاک کردن گوش

در اینجا نحوه پاک کردن ماده چسبنده داخل گوش را به شما آموزش میدهیم. اگرچه بیشتر پزشکان معتقدند که این ماده نیازی به شستشو ی مکرر ندارد با این وجود شاید شما بخواهید گوش خود را پاک نمایید.

در برخی موارد به دلیل ترشح زیاد جرم گوش و یا استفاده زیاد از گوش پاک کن و همچنین استفاده بیش از حد از هندزفری و یا دستگاری گوش، نیاز به پاک کردن گوش بوجود می آید.

پس برای شستش گوش: (البته توصیه میشود که این کار در درمانگاه ها و توسط پزشک انجام پذیرد)

آموزش پاک کردن گوش

  • با استفاده از قطره هایی مانند گلیسیرین ، روغن بچه، پروکسید هیدروژن و یا پروکسید کاربامید و چکاندن چند قطره از آن (فقط یکی را انتخاب کنید و چند قطره از انرا در گوش خود بچکانید و بگذارید تا مدتی بماند و جرم گوش شما برای شستشو نرم شود)
  • یک سرنگ و مایع مخصوص شستن گوش را از داروخانه بخرید و سرنگ را از مایع پر کنید. (میتوانید از محلول آب ولرم و نمک هم استفاده کنید)
  • سر خود را طوری خم کنید که گوش شما به بالا قرار بگیرد.
  • به دقت سر سرنگ را در داخل گوش خود فرو کنید (ابدا سوزن سرنگ را استفاده نکنید) و مایع را به داخل گوش خود بریزید. (بهتر است این مرحله را کسی برای شما انجام دهد و اگر با این کار گوش شما درد گرفت مایع را از گوش خود خارج نمایید و  بهتر است به پزشک مراجعه کنید)
    نکته: برای کسانی که به بیماری دیابت دچار هستند و یا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است، اکیدا توصیه میشود از سرنگ استفاده نکنند و برای پاک کردن گوش به پزشک مراجعه کنند)
  • یک تکه پنبه را در گوش خود بگذارید (تا صبح)

این مراحل را برای گوش دیگر نیز تکرار نمایید.

اگر از گوش شما خون بیرون آمد احتمال میرود که پرده گوشتان سوراخ شده باشد و یا در آن پارگی بوجود آمده باشد. و پاشیدن آب به گوش موجب درد شدیدی میشود که به عفونت هم منجر میشود، پس در این مورد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای کسانی که مجرای گوش آنها باریک است و یا پرده گوششان سوراخ شده است ، تحت نظر پزشک از وسیله ای مینیاتوری به نام ساکشن و یک میکروسکوپ برای ورود به مجرای گوش استفاده میشود که جرم ها را با مکش به بیرون هدایت میکند.

‎آموزش پاک کردن گوش

برای تمیز کردن گوش خود از گوش پاک کن استفاده نکنید زیرا این کار به طور کل توسط پزشکان رد شده است. و استفاده از گوش پاک کن به پرده گوش شما آسیب میزند.

متخصصین گوش حلق بینی میگویند که گوش پاک کن روند خارج شدن خودکار جرم گوش را متخل میکند و جرم را به داخل هدایت میکند.

توصیه میشود بجای استفاده از گوش پاک کن، بعد از استحمام بوسیله سشوار از فاصله ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتری و با شدت باد کم و گرم به آرامی گوش خود را خشک نمایید و از هرگونه وسیله ی دیگری استفاده نکنید.

اگر بر اثر عفونتهای باکتریایی گوش شما دچار گرفتگی شده است، کافی است یک حبه سیر را پوست بکنید و آنرا له کنید و به مقداری روغن داغ مخلوط کنید و منتظر بمانید سرد شود، سپس چند قطره از از مخلوط را در گوش خود بچکانید تا باکتری های گوش شما نابود شوند.

اگر به استخر میروید ، قبلا چند قطره روغن زیتون در گوش خود بچکانید، تا مانع از رفتن آب به گوش خود شود. با این کار اگر آب هم به گوش شما وارد شود به راحتی خارج میشود.

یک توصیه: اگر از هدفون استفاده میکنید، جنسی را بخرید که گرد و غبار به خود نگیرد و همچنین از هدفونهایی استفاده کنید که روی گوش قرار میگیرند و نه داخل گوش.

 

آموزش پاک کردن گوش

عوارض گوش پاک کن, آموزش استفاده از گوش پاک کن, تمیز کردن گوش, آموزش شستن گوش, آموزش پاک کردن گوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 14 =