جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرطان چیست و انواع سرطان
سرطان چیست و انواع سرطان

سرطان چیست؟ انواع سرطان

سرطان چیست؟ انواع سرطان کدامند؟

بیماری سرطان شامل بیماریهایی است که از تکثیر مهارنشدنی یاخته بوجود می آید. سلولهای سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلولهای جدا میشوند و دلیل اصلی آن نامشخص است ولی طبق تحقیقات عواملی مانند ژنتیک و یا مواد رادیواکتیو و مواد شیمیایی و سمی و یا تابش اشعه های خطرناک میتواند در ایجاد سرطان تاثیر داشته باشد.

در میان همه موجوداتی که سالم هستند رابطه متعادلی میان تقسیم سلولها و مرگ سلولها وجود دارد. تحقیقات نشان میدهد که وقتی عدم توازن غیرژنتیکی پروتئین موجب رشد تومور شده و از کنترل خارج میشود.

بر اساس تحقیقات بدست آمده بر روی موشها، محققان به این نتیجه رسیده اند که پروتئین های Plcy1 و  Grb2 برای چسبیدن در مسیر Akt با هم رقابت میکنند. چسبیدن Plcy1 باعث میشود که تکثیر سلولها فعال شود ولی با چسبیدن پروتئین Grb2 تکثیر سلولی را کنترل میکند.

در سلولهایی که پروتئین Grb2 کمتری دارند رشد سلولی میتواند از کنترل خارج شده و قابلیت سرطانی شدن بوجود می آید.

برخی از منابع فارسی سرطان را با نام چنگار نیز میشناسند.

تومورهای بدخیم که در پزشکی به نام نئوپلاسم شناخته میشوند دارای انواع مختلفی است که سرطان را بوجود میآورند.

هنگامی که یکی از سلولهای بدن توسط عوامل مختلفی رشدی غیرطبیعی میکند و موجب رشد غیرعادی سلولهای دیگر میشود و نهایتا باعث بوجود آمدن تومور میشود و آن قسمت از بدن را از کار می اندازد و سپس به سایر قسمتهای بدن سرایت میکند.

سلول سرطانی
سلول سرطانی

خطر ابتلا به سرطان در چه سنی بیشتر است؟

گرچه احتمال بروز سرطان در همه سنین وجود دارد اما با افزایش سن احتمال بروز سرطان نیز بالا میرود.

دلیل اصلی ۱۳ درصد از مرگ و میرها انواع سرطان هستند. و ۷۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشورهای درحال توسعه رخ میدهد.

در نقاط مختلف دنیا سرطانهای گوناگونی وجود دارد که به عوامل طبیعی و زیستی آن منطقه و سایر تاثیراتی که تکنولوژی و… میتواند بر روی انسانها تاثیر بگذارد موجب بروز آنها میشود.

مثلا میزان مرگ و میر ناشی از سرطان معده در ژاپن ۷ برابر آمریکا است

ولی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در آمریکا ۲ برابر ژاپن است.

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در نیوزلند ۶ برابر ایسلند است. (مهمترین علت آن تفاوت در میزان و نحوه قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا نقص لایه ازن است)

از شایعترین سرطانها میتوان به سرطانهای پروستات و پستان اشاره نمود.

میزان مبتلایان به سرطانهای مری و ریه نیز در حال افزایش هستند.

عوامل بوجود آرودن سرطان کدامند؟

اینکه گفته میشود میزان امید به زندگی در کشوری بیشتر شده به معنی این نیست که میزان مبتلایان به سرطان در آن کشور کاهش یافته بلکه برعکس ، چون افزایش سن درصد ابتلا به سرطان را بیشتر میکند، ولی با تغییر روش در زندگی مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن و ورزش کردن میتوان درصد ابتلا به سرطان را کاهش داد.

پروفسور پیتر سیسیانی از دانشگاه کویین مری میگوید ، اجتناب از دخانیات و کم کردن مصرف گوشت قرمز و کاهش وزن، خطر ابتلا به سرطان و رشد تومور را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

تحقیقاتی نیز نشان داده که قد نیز در خطر ابتلا به سرطان تاثیر دارد طوری که خطر ابتلا به سرطانهای سینه ، پوست و.. در افراد قد بلند بیشتر است.

طبق نتایج در ازای هر ۴اینچ (۱۰ سانتیمتر) قد بلندتر ، خطر ابتلا به سرطان در آقایان ۱۱% و در زنان ۱۸% بیشتر میشود.

انواع سرطان :

سرطان استخوان

سرطان بیضه

سرطان پانکراس

سرطان پروستات

سرطان پوست

سرطان خون

سرطان رحم

سرطان گردن رحم

سرطان روده بزرگ (کولون)

سرطان ریه

سرطان سینه

سرطان کبد

سرطان مری

سرطان معده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پانزده =