سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زانوی پرانتزی Parenting legs
زانوی پرانتزی Parenting legs

زانوی پرانتزی

زانوی پرانتزی چیست؟

در ادامه علل، نشانه ها و درمان پاهای پرانتزی

زانوی پرانتزی یک نوع اختلال در مفصل زانو می باشد، در این اختلال زانوها از هم فاصله زیادی دارند، طوری که زاویه درشت نی- رانی به ۱۸۰ درجه نزدیک شده و یا از آن بیشتر میشود.

به طور کلی زمانی که فرد عادی سر پا مستقیم می ایستد، به شکلی که مچ پا ها به هم میچسپد، زانو ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند و فاصله بین آنها کم میشود، البته گاهی این فاصله زیاد میشود و به نظر میرسد کل اندام های تحتانی چپ و راست بصورت دو پرانتز () در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. معمولا به این تغییر شکل اندام، زانوی پرانتزی گفته میشود.

زانوی پرانتزی می تواند به دو شکل  بروز کند:

  • نوع وضعیتی:
    در اثر ترکیبی از موقعیت های مفصلی که منجر به راستایی اشتباه در زانو میشود، بدون اینکه در استخوان های دراز تغییریا انحنایی به وجود آید رخ می دهد. میتوان این عارضه را از نمای خلفی و قدامی زانو مشاهد کرد، در حقیقت این اختلال به علل زاویه داخل ران و ساق پا، خط اعمال وزن بدن به سمت داخل مرکز زانو انتقال می یابد.
  • نوع ساختاری:
    در نتیجه اختلالات و تغییر شکل های استخوانی ایجاد میشود.

اگر در هنگام ایستادن و جفت کردن پاهای کودکانی که دچار پای پرانتزی هستند بنگرید، خواهید دید که فاصله زیادی بین زانو و ساق پاها به وجود می آید، این عارضه میتواند در هر دو زانو اتفاق بیافتد.

اغلب کوکان در سالهای اول زندگی این مشکل را دارند، که به مرور زمان رفع میشود و دیگر نیازی به درمان ندارند. بر اساس تحقیات و بررسی های انجام شده، عارضه پای پرانتزی در کودکانی که اضافه وزن داشته شایعتر می باشد. البته نوجوانان هم در بعضی از موارد دارای ساق پای خمیده و یا پرانتزی می باشند. ولی در میان کودکان شایعتر است.

افرادی که به زانوی پرانتزی دچار میشوند دردی ندارند، اما پای پرانتزی در بزرگسالی احتمال دارد سبب ناراحتی و درد در لگن، زانو درد و درد در مچ پا شود. زیرا فشار غیر طبیعی و زیادی روی ساق پای خمیده فرد ایجاد میشود که در آیند او را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

از نشانه های رایج زانو پرانتزی  نوع راه رفتن غیر طبیعی می باشد، همچنین خمیدگی پا در زمان ایستادن کودکان بسیار واضح است، در بچه های که دارای پاهای خمیده هستند، پیچ خوردن یک پا بسیار شایع است.

علائم زانوی پرانتزی کدامند؟

  • زانو ها از یگدیگر فاصله می گیرند
  • فرد بر روی لبه خارجی پا به شکل اردک راه می رود
  • استخوان درشت نی دچار پیچ داخلی بوده
  • ضعف عضلات ناحیه خارجی (عضله دو سر رانی، کشنده پهن نیام و نازک نی)
  • کوتاهی عضلات قسمت خارجی چون عضلات نیمه عشایی و نیمه وتری، درشت نی قدامی، راست داخلی
  • تغییر زاویه کشکک ها و متمایل شدن به داخل
  • سائیدگی زیاد کناره خارجی کفش ها
  • کاهش ارتفاع پایین تنه
  • احساس خستگی زودرس و درد و ناراحتی پا
  • کوتاهی رباط ها و کپسول جانب داخلی زانو و مچ پا
  • کشیدگی رباط ها و کپسول خارجی زانو

علل به وجود آمدن پای پرانتزی:

زانوی پرانتزی علت های متفاوتی دارد. وراثت، راه رفتن زودرس کودک و یا استفاده از پوشک های که حجم زیادی دارن، نرمی استخوان (راشیتیسم)، بیماری روماتیسم« التهابی»  عفونت مفاصل ، Rheumatoid Arthritis، پوکی استخوان، آرتروز، آسیب به صفحات رشد، بد جوش خوردن شکستگی استخوان، فلج عضلانی، پارگی کپسول و رباط خارجی زانو، کوتاهی عضلات و یا ضعف عضلانی، وزن زیاد کودک می تواند به وجود آید.

یکی از دلایل زانوی پرانتزی میتواند وزن زیاد در بچه ها و در بزرگسالان باشد که منجر به پای پرانتزی و ضربدری میشود. و همچنین صافی کف پا چنانچه که به ۹۰ درجه برسد، و پارگی خارجی LCL ، کوتاهی همسترینگ وضعف دو سر رانی، قورباغه ای نشستن« چهار زانو».W-sitting، ویا اینکه عضله همسترینگ ضعیف و همراه با درد باشد، بطوری که نیم وتری و نیم غشایی ضعیف شوند، و دیگرقادربه تحمل فشار عضله ثابت داخلی نبوده، درنتیجه زانو به سمت داخل منحرف می شود و منجر به زانوی پرانتزی میشود.

بیماری نرمی استخوان منجر به بدشکلی استخوان در مفصل شده، البته شیوع این بیماری در کشورهای پیشرفته بسیار نادر است، به دلیل اینکه کودکان در این کشورها مقادیر زیادی چون ویتامین دی، کلسیم و فسفر مصرف می کنند.

شایعترین علل به وجود آمدن زانوی پرانتزی:

شایعترین علت این عارضه انحراف قسمت بالایی استخوان درشت نی میباشد که به آن ژنو واروم Genu varum می گویند. به شکلی که هر چه از بالای استخوان درشت نی یا تبیا به سمت پایین تر بیایم، استخوان به خط محوری بدن نزدیکتر میشود، لازم به ذکر است که گاهی علل زانوی پرانتزی تغییر شکل در قسمت های پایینی تنه استخوان ران به وجود می آید.

اصلاح و درمان زانوی پرانتزی:

اصلاح زانوی پرانتزی ساختاری، با استفاده به موقع از بریس در دوره های مناسب امکان پذیر می شود. لذا اصلاح این نوع ناهنجاری نیاز به اصلاح ساختار اسکلتی است، که تنها در موارد شدید توصیه به استفاده از جراحی برای اصلاح این وضعیت می شود.

برای اصلاح زانوی پرانتزی وضعیتی نیز می توان این ملاحظات را در نظر گرفت که شامل:

  1. حرکات تقویتی برای عضلات جانب خارجی ساق و ران، حرکات کششی برای کپسول داخل زانو
  2. تصحیح و تعویض کفشهایی که سائیدگی جانب خارج آنه بیشتر از حد معمول هستند
  3. تصحیح راه رفت به شکلی که پنجه مستقیم و در مسیر خط پیشروی باشند
  4. از نشستن به شکل چهار زانو خودداری شود
  5. اگر اضافه وزن دارید بکوشید تا آن را کاهش دهید
  6. تلاش کنید در زمان راه رفتن یا دویدن لبه داخلی پا فعالتر باشد
  7. تمرینات اصلاحی باید به گونه ای باشد که باعث تقویت عضلات جانب داخلی پا و عضلات درون گرداننده ساق پا شود

عمل جراحی برای زانو های پرانتزی، یک عمل نسبتاٌ بزرگ بوده و احتمالا خطراتی مانند عفونت محل عمل، شکستگی استخوان، جوش نخوردن یا دیر جوش خوردن محل جراحی، آسیب به عروق یا اعصاب ناحیه عمل، لخته شدن خون در عروق ساق و یا وجود درد در زانو بعد از جراحی وجود دارد.

نکته:

اکثر نوزادانی که با مشکل پای پرانتزی و یا پای ضربدری متولد میشوند، باید گفت نگرانی وجود ندارد، چون این عارضه فیزیولوژیکی در اکثر موارد خود به خود بهبود یافته و باعث ایجاد مشکلات در دراز مدت نمی ‌شود. اما اگر مشکوک به زانوی پرانتزی در کودک خود بودید، می توانید با یک پزشک متخصص این ناهنجاری های مشورت کنید. توجه داشته باشید که کودکانی که هر دو زانو یا تنها یکی از زانوها پرانتزی داشته باشند، احتمال ابتلا به بیماری بلانت Blount وجود دارد، پای پرانتزی سبب بدشکلی ناحیه صفحه رشد کودک در بالای قلم پا می‌شود، در سنین پایین تر از ۲ سال تشخیص عارضه زانوی پرانتزی کودکان توسط پزشک کمی مشکل است ولی هنگامیکه که کودک به ۳ سالگی رسید و پرانتزی بودن پای او برطرف نشده باشد. پزشک تصویر برداری با اشعه ایکس را برای تشخیص بیماری بلانت تجویز می کند.

 

 

 

 

 

 

 

زانوی پرانتزی چیست؟ علل، نشانه ها و درمان آن, زانوی پرانتزی از لحاظ ساختاری و وضعیتی, علائم و نشانه های زانوی پرانتزی, پای پرانتزی چه علائمی دارد, علائم زانوی پرانتزی کدامند, علل به وجود آمدن پای پرانتزی, علت بروز زانوی پرانتزی چیست, شایعترین علل به وجود آمدن زانوی پرانتزی, اصلاح زانوی پرانتزی وضعیتی, آیا می توان با عمل جراحی زانوی پرانتزی را یرطرف کرد, زانوی پرانتزی در کودکان به دنیا آمده, فوق تخصص جراحی استخوان ارومیه, پزشکان متخصص استخوان در ارومیه, پزشک فوق تخصص استخوان, پزشک متخصص بیماریهای مفصلی ارومیه, پزشک فوق تخصص بیماری های استخوان ارومیه,

 

Parenting legs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + ده =