چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
کنترل بیماری های پیش از بارداری
کنترل بیماری های پیش از بارداری

کنترل بیماری های پیش از بارداری

کنترل بیماری های پیش از بارداری

در این قسمت به شرح بیماری هایی که ممکن است قبل از بارداری به آن ها مبتلا بوده اید و نحوه ی تاثیر آن ها بر دوران بارداری و بالعکس می پردازیم.

آسم

پیش بینی چگونگی تاثیر بارداری بر آسم یک خانم مشکل است. برخی از خانم ها متوجه می شوند بیماری آن ها در دوران بارداری بهتر می شود ، برخی متوجه می شوند که شدت می یابد ، و در حدود نیمی از آن ها در نهایت هیچ تفاوتی احساس نمی کنند.

نگرانی عمده ی زنان مبتلا به آسم آن است که آیا می توانند با اطمینان خاطر به مصرف دارو های خود در دوران بارداری ادامه بدهند یا نه. به خاطر داشته باشید ، بزرگترین مشکلی که در رابطه به آسم وجود دارد ، دارو نیست ، بلکه امکان آن است که زنان باردار دارو های خود را کنار بگذارند. اگر برای تنفس دچار مشکل شوید، ممکن است اکسیژن کافی به بچه نرسد. اکثر داروهای مورد استفاده برای آسم برای بچه کاملا بی خطر است، که شامل موارد زیر می شود:

  • بتا آگونیست ها (سرونت، البوترول، متا پروترنول، تربوتالین، پروونتیل، الوپنت)
  • کورتیکو استروئید ها (پردننیزون)
  • کرومولین سدیم
  • تئوفیلین
  • استروئید های استنشاقی (فلونت،ونسریل ، بکلاونت، و غیره)

می توانید به منظور کنترل حملات حاد از اقدامات پیشگیری کننده استفاده کنید.پیش بینی حملات برای بیماران آسمی با مراقبت از خود از طریق حداکثر میزان جریان بازدمی (اکثر بیماران آسمی می دانند این ها چه اند، یا اگر ندانند، باید از متخصص ریه ی خود بپرسند)موثر است. این کار بهطور طبیعی ، به جلوگیری از شرایطی که موجب شروع حملات می شود ، کمک می کند.

فشار خون مزمن

فشار خون مزمن به فشار خون بالایی اطلاق می شود که حدا از بارداری بروز کن، اگر چه بسیاری از خانم هایی که دچار این بیماری هستند نسبت به این بیماری پیش از بار دار شدن آگاهند ، دکتر ها گه گاه در طول دوران بارداری آن را تشخیص می دهند.

در صورتی که به فشار خون مزمن خفیف یا متوسط مبتلایید ، احتمال زیادی دارد که دوران بارداری شما بدون ماجرا باشد . با وجود این ، دکترتان مراقب شرایط خاصی است که می تواند بر شما یا بچه تاثیر بگذارد.

ترومبوز وریدی عمقی و آمبولی ریوی

ترومبوز وریدی عمقی ، لخته خونی است که در عمق یک رگ ، از همه شایع تر در ساق پا به وجود می آید .آمبولی ریوی لخته خونی است که در ریه به وجود می آید ، و اغلب لخته ای است که از یکی از رگ های عمقی ساق پا بیرون آمده و به سمت ریه حرکت کرده باشد. این شرایط هر دو نادر است و کمتر از یک درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد.

علایم ترومبوز وریدی عمقی شامل درد ،ورم و التهاب ، معمولا در ماهیچه ی  ساق پا ، و یک سفتی طناب مانند است که از پشت ساق پا پایین می آید ، تشخیص ترومبوز وریدی عمقی قبل از احتمال ریوی حائز اهمیت است.

به خاطر داشته باشید که درد عضلانی ، انقباض و ورم علایم شایعی از دوران بارداری عادی ، و ترومبوز وریدی عمقی کاملا غیر عادی است.در صورت مواجهه با شروع ناگهانی چنین علایمی ، به دکتر خود خبر دهید ، ولی در مورد آن ها وحشت نکنید.

دیابت

  • دیابت به عنوان یک مشکل در دوران بارداری به دو طرق مطرح می شود:
  • قبل از باردار شدن به این بیماری مبتلا بوده اید

دچار وضعیتی شده اید که به آن دیابت دوران بارداری گفته می شود، که منحصر به دوران بارداری است و معمولا بعد از بارداری از بین می رود

دیابت قبل از بارداری

اگر سابقه ی دیابت دارید، قبل از بارداری با دکتر خود در مورد آن مشورت کنید.  اگر میزان قند خون را قبل از بارداری به خوبی کنترل کنید ، احتمال بیشتری دارد در دوران بارداری تان بدون درد سر پیش برود.

دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از شایع ترین مشکلات پزشکی دوران بارداری است، که در ۲ تا ۳ درصد از تمام زنان باردار روی می دهد. پزشک شما می تواند با انجام یک آزمایش خون خاص ، دیابت بارداری را تشخیص دهد.

اگر مبتلا به دیابت بارداری شده اید و میزان قند خود را کنترل نکنید ، فرزندانتان در معرض خطر بیشتری برای مشکلات خاص قرار می گیرند. درصورتی که میزان قند خون شما بالا می باشد ، قند خون جنین نیز به همین صورت است. و میزان بالای قند خون موجب می شود هورمون های خاصی که رشد جنینی را تحریک می کند ، توسط جنین تولید شود، که به رشد بسیار زیاد او منجر می شود. از آن گذشته ، اگر جنین در حالی که هنوز در رحم جای دارد از میزان قند خون بالایی برخوردار باشد ، ممکن است بعد از تولد با مشکلاتی موقتی در ارتباط با تنظیم قند خون مواجه شود.اگر میزان قند خون مادر ( و جنین ها) در طول دوران بارداری کنترل شود، خطر بروز این مشکلات در حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

در صورتی که به دیابت بارداری مبتلایی، لازم است میزان قند خون را کنترل کنید. در اکثر موارد ، تغییر رژیم غذایی کافی است.( اکثر خانم ها برای گرفتن یک برنامه ی رژیم غذایی خاص ، با یک پرستار یا یک یک متخصص تغذیه مشاوره می کنند.) ورزشنیز موثر است. تنها در مواردی نادر لازم است خانم ها برای تحت کنترل نگه داشتن میزان قند خود ، به مصرف دارو متوسل شوند.

میزان بالای قند خون موجب می شود هورمون های خاصی که رشد جنینی را تحریک می کند ، توسط جنین تولید شود، که به رشد بسیار زیاد او منجر می شود. از آن گذشته ، اگر جنین در حالی که هنوز در رحم جای دارد از میزان قند خون بالایی برخوردار باشد ، ممکن است بعد از تولد با مشکلاتی موقتی در ارتباط با تنظیم قند خون مواجه شود. در گذشته ، دکتر ها برای کنترل میزان قند خون ، انسولین تزریقی تجویز می کردند، ولی تحقیقات اخیر حاکی از آن است که یک داروی خوراکی به نام گلیبوراید بی خطر و موثر است.

تنها در مواردی نادر لازم است خانم ها برای تحت کنترل نگه داشتن میزان قند خود ، به مصرف دارو متوسل شوند. در گذشته ، دکتر ها برای کنترل میزان قند خون ، انسولین تزریقی تجویز می کردند، ولی تحقیقات اخیر حاکی از آن است که یک داروی خوراکی به نام گلیبوراید بی خطر و موثر است . در صورت بروز دیابت بارداری ، دکترتان ممکن است از شما بخواهد در طی یک برنامه ی روزانه یا هفتگی ، میزان قند خون خود را کنترل کنید . این کار را با سوزن زدن به انگشت خود ( که به آن انگشت زدن گفته می شود) و قرار دادن قطره ای خون در یک دستگاه قابل حمل کوچک انجام می دهید که فورا نتیجه را اعلام می کند.

فیبروم ها

فیبروم ها  ( که میوم های رحمی نیز گفت می شود) ، رشد توده های عضلانی خوش خیمی است که رحم را به وجود می آورد. به شدت شایع است ، و پزشک شما اغلب آن ها را در طی انجام سونوگرافی های عادی تشخیص می دهد. میزان بالای استروژنی که در جریان خون زن باردار وجود دارد ، می تواند موجب بزرگ شدن فیبروم ها شود. با وجود این پیش بینی برای رشد فیبروم ها ، ماندن در همان اندازه ، یا کوچک شدن آن ها در دوران بارداری برای هر زنی مشکل است . در اکثر مواقع ، فیبروم ها مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند.

 

بارداری,بیماری های دوران بارداری,سرونت,البوترول,متا پروترنول,تربوتالین,پروونتیل، الوپنت,پردننیزون,فلونت،ونسریل ، بکلاونت,استروئید های استنشاقی,

تئوفیلین,کورتیکو استروئید ها,کرومولین سدیم,فیبروم ها,میوم های رحمی,میزان بالای استروژن,رشد فیبروم ها,,,,,,,,,,,,

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =